donderdag 10 juni 2010

Voornaam

De concentratie is wat wankel vandaag. Heel afleidend is de onlangs geopende voornamenbank van het Meertensinstituut. Welke voornamen waren ooit populair en nu niet meer? (Eén antwoord luidt: Joran) Welke voornamen zijn pas vanaf eind jaren negentig zéér populair? Dat is zijn er vele, waaronder Sanne, Emma, Lisa.

De variatie is enorm. Ik probeer wat uit: mijn eigen voornaam komt niet in de statistieken voor omdat er te weinig gegevens van zijn, maar die van mijn geliefden en vrienden wel. Iedereen die maar in mijn hoofd opkomt, heb ik zojuist even opgezocht. Intrigerend.
Zo is er maar één Fred in 2009 geboren, dat waren in de jaren zestig veel meer. En waarom piekt 'Harry' in 1946, net als 'Alie'? Ik type nog meer namen en nog meer. Zoals de naam van wijlen mijn moeder, nu alweer negen jaar dood.
In haar geboortejaar 1939, werd er maar één geboren.
Brok.